۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۵۱۸۴۸
جلسه سیزدهم تفسیر سوره مائده؛

قداست رهبر و قانون، امتیاز نظام دینی| نهی الهی از قداست زدایی شعائرالله

قداست رهبر و قانون، امتیاز نظام دینی| نهی الهی از قداست زدایی شعائرالله
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه خداوند از قداست زدایی شعائرالله در جامعه نهی می کند، گفت: امتیاز جامعه و نظام دینی وجود قداست برای رهبری و قانون در دل و اندیشه مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در صداو سیمای خراسان رضوی با اشاره به آیه دوم از این سوره، گفت: این آیه خطاب به مومنین در برابر یک مسأله اجتماعی است.

وی با اشاره به این «لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ» در آیه دوم سوره مائده، اظهار کرد: خداوند یک معنای عام را در این آیه در نظر گرفته است و برخی از آیات و احادیث نیز به آن اشاره داشته است، در این آیه خداوند از قداست زدایی شعائرالله در جامعه نهی می کند، شعائرالله جریان های مقدس در جامعه است. علامه طباطبایی در تفسیر این بخش از آیه می گوید:«خداوند شما را از حالت بی بندباری، بی تفاوتی و ولنگاری نسبت به مقدسات نهی کرده است.»

آیت الله علم الهدی بیان داشت: قداست در جامعه دینی نقش مهمی دارد که در سایر نظام های سیاسی و بافت های اجتماعی جامعه غیر دینی این امتیاز وجود ندارد، در هر جامعه ای هم زیستی جامعه براساس مدیریت جامعه است و اگر جامعه براساس عدالت و فطریات انسانی اداره شود، جامعه موفق و سعادتمند خواهد بود.

امام جمعه مشهد با بیان این که مدیریت نقش اساسی را در اداره جامعه، تأمین هم زیستی امن و سعادت مندی مردم دارد، ابراز کرد: اجرای قانون و رهبری جامعه در راستای قانون از مهمترین اصول در مدیریت جامعه است و تا جایی که رهبر نفوذ دارد و عامل اجرایی قانون و قدرت در کنار قانون است، اصول مدیریتی جامعه قابل اجرا است اما جایی که قدرت و نفوذ نظام وجود ندارد، قانون و آن بخش جامعه قابل مدیریت نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری به رهبری جامعه دینی براساس نفوذ در دل ها اشاره و تصریح کرد: اگر در جامعه ای اجرای قانون و اعمال مدیریت رهبر متکی به قدرت نباشد بلکه متکی به ارتباط قلبی بین مردم و جریان رهبری باشد در آن جا هم قانون و هم رهبری توان مدیریت و رهبری دارد و این از ویژگی های جامعه دینی است.

وی افزود: به خاطر قداست مدیر، رهبر و قانون است که ارتباط بین دل و مغز آحاد مردم با جریان رهبری و قانون در جامعه به وجود می آید، رهبر در جامعه دینی مقدس است چون متصل به خدا است، بنا در جامعه دینی رهبری معصومانه است و معصوم مظهر خدا است و در زمان غیبت رهبری حجت معصوم بوده و قداست دارد همچنین قانون قداست دارد چون نازل شده از طرف خدا است بنابراین به خاطر این قداست، مدیریت و قانون در همه زوایای اجتماعی رندگی مردم نفوذ دارد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به رابطه بنیانگذار انقلاب با مردم را در زمان پیروزی انقلاب، گفت: رییس سازمان اطلاعاتی و امنیتی سیا در پاسخ به توبیخ رییس جمهور آمریکا در مورد پیش بینی و مقابله با انقلاب ایران می گوید که چنین نفوذ معنوی بین او و مردم برای هیچ کسی قابل پیش بینی نبود که با سر قلم بسیار ساده و روی یک صفحه کاغذ دل ها و قلب را به هم دوخت که در حقیقت قداست رهبر است و این قداست رابطه قلبی بین آحاد مردم و رهبری برقرار کرده و باعث پیروزی انقلاب است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: امتیاز جامعه و نظام دینی وجود این قداست برای رهبری و قانون در دل ها و اندیشه های مردم است و مسأله قداست زدایی در جامعه دینی سبب ناهنجاری عظیم است.

امام جمعه مشهد بیان داشت: بعد از فتح مکه در زمان پیامبر(ص) شبه جزیره عربستان یکپارچه شد اما عداوت و عناد برخی با پیامبر(ص) تمام نشد و به صورت زیرزمینی فعالیت های تخریبی خود را علیه نظام اسلامی انجام می دادند که قداست زدایی از پپغمبر اکرم(ص) یکی از کارها بود.

وی ادامه داد: در زمان رحلت پیامبر(ص) وقتی ایشان خواستند تا کاغذی برایشان بیاورند تا مسیر حق را بنویسند، عده ای گفتند که هزیان می گوید و این همان قداست زدایی بود در حالی که پیامبر همیشه حق بود و اگر آن روز می نوشتند با آن سند سرنوشت مسلمانان تغییر می کرد و این همه مشکل پیش نمی آمد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات